طراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرس

امروز : چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۸

  • تاریخ انتشار خبر : پنج شنبه ۱۵ فروردین, ۱۳۹۸ | ساعت انتشار خبر : ۱۲:۲۰ | تعداد بازدید : 3655 نفر | امتیاز خبر :
  • یادداشتی بر سرنوشت ۵۰ ساله احداث پل دریایی ۱۸۰۰ متری شمال قشم؛

    پل خلیج فارس؛ رویای گمشده ایرانیان

    تاریخ:1398/1/15      شماره خبر:178 ✏ به قلم: مهدی ده دار فعال رسانه ای حوزه گردشگری استان هرمزگان احداث پل بین جزیره قشم و سرزمین اصلی فلات ایران پیشینه پرحاشیه ای دارد و ایده ...

    تاریخ:۱۳۹۸/۱/۱۵      شماره خبر:۱۷۸

    ✏ به قلم: مهدی ده دار فعال رسانه ای حوزه گردشگری استان هرمزگان

    احداث پل بین جزیره قشم و سرزمین اصلی فلات ایران پیشینه پرحاشیه ای دارد و ایده اولیه و مطالعات علمی و مهندسی صورت گرفته برای تحقق این رویای ایرانیان، به حداقل ۴۷سال پیش باز می گردد. زمانی که برای نخستین بار، در سال ۱۳۵۱ دولت وقت تصمیم گرفت نخستین بندر آزاد تجاری ایران در جزیره قشم ایجاد شود.

    در اولین گام، تصمیم گرفته شد با ایجاد یک پل سنگی از ناحیه «لافت» که در میانه شمالی جزیره ‌است و تا ساحل مقابل کمتر از ۲ کیلومتر فاصله دارد، ارتباط زمینی بین قشم و سواحل جنوبی ایران برقرار شده و جزیره قشم به یک مرکز بزرگ توریستی و تجاری بزرگ در دهانه خلیج فارس و تنگه هرمز مبدل شود.

    نکته جالب اینکه در تعطیلات نوروزی ۴۴سال پیش و در روز پنجم فروردین سال ۱۳۵۴، استاندار وقت استان هرمزگان اعلام کرد: «جزیره قشم، که بزرگترین جزیره خلیج فارس است، به صورت بندر آزاد در می‌آید و با نصب یک پل، ارتباط زمینی با آن برقرار می‌شود.»

    با این حال، چنین اتفاقی رخ نداد و با وقوع انقلاب اسلامی و سپس جنگ ایران و عراق، این پروژه به تأخیر افتاد. در سال ۱۳۶۹ که جنگ به تازگی تمام شده بود، قشم منطقه آزاد تجاری و صنعتی اعلام شد و آرام آرام رو به توسعه گذاشت و در همان اوائل کار، بار دیگر زمزمه طرح احداث پل مطرح شد اما در حد حرف ماند.

    طرح ساخت پل خلیج فارس از هنگام دولت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی مطرح شد و نهایتاً در سال ۱۳۸۸ طرح‌های مطالعاتی تکمیل و در هیئت دولت مطرح شد اما پیشنهاد دکتر محمود احمدی‌نژاد رییس جمهور وقت برای احداث تونل، طرح را مجدداً به تعویق انداخت. هر چند این پروژه سرانجام در سال ۸۹ به عنوان یکی از طرح های موسوم به “مهر ماندگار” کلنگ زنی شد و پس از انجام مراحل اولیه پروژه، به دلیل مشکلات مالی و اعتباری متوقف ماند.

    حدود یک دهه پس از تاریخ اولیه کلنگ زنی، تازه ترین خبرهای رسمی از پل خلیج فارس به اواخر بهار سال گذشته مربوط است، درست ۱۰ روز پس از آنکه ترامپ فرمان خروج آمریکا به عنوان یکی از اعضای موثر توافقات بین المللی ۱+۵ از برجام را صادر کرد.

    “حمیدرضا مومنی” مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم به عنوان شخص حقوقی مجری احداث این پروژه راهبردی طی مصاحبه ای با خبرگزاری ایلنا اواخر اردیبهشت ماه ۹۷ با بیان اینکه ” پل خلیج فارس با هزینه ۲۲۰ میلیارد تومانی پس از هشت سال پیشرفت فیزیکی ۱۷.۵ درصدی دارد”، اعلام کرد که قرارگاه خاتم الأنبياء و یک شرکت چینی برای ساخت این پروژه اعلام آمادگی کرده‌اند.

    مومنی با بیان اینکه چینی‌ها برای مطالعه بیشتر بازنگری در طرح احداث پل، شش ماه فرصت خواسته‌اند اما ما با فرصت چهار ماهه موافقت کردیم، تاکید کرد: بنابراین تاچهار ماه دیگر [اوایل مهرماه ۹۷] وضعیت پروژه پل خلیج فارس تعیین تکلیف می‌شود.

    وی گفت: شرط ما با چینی‌ها این بوده است که هر سرمایه گذاری که در این پروژه انجام شد مانند ساخت و نصب کیسون‌ها از تمام آنها استفاده شود. به هر حال ما نمی‌توانیم سرمایه گذاری ۲۲۰ میلیارد تومانی را نادیده بگیریم.

    در حال حاضر مهم ترین مشکل این پل به طول کمتر از دو کیلومتر (یک مایل دریایی معادل ۱۸۵۲ متر) مسائلی همچون تأمین فاینانس یا منابع ارزی است که در دوره طلایی برجام هم به سرانجامی نرسید و اکنون در شرایط تحریم امکان و فرصت چندان مناسبی برای حضور شرکت های خارجی در ایران نیست.
    باید منتظر ماند و دید که از دو سناریو و گزینه روی میز سازمان منطقه آزاد برای تکمیل طرح احداث پل خلیج فارس کدام یک عملیاتی می شود؛ نخست اینکه پروژه به قرارگاه خاتم الانبیا واگذار شود یا گزینه دوم اینکه چینی‌ها این پروژه را تکمیل کنند.

    آنگونه که مدیرعامل منطقه آزاد در مصاحبه اش تصریح کرده بود؛ گویا چینی‌ها اعلام کرده اند که ساخت این پل با استفاده از یک فناوری جدید مهندسی، قیمت و هزینه ساخت را کاهش می‌دهد.

    در بهار سال ۹۷، برآورد هزینه‌ها برای اتمام این پروژه ۴۵۰ میلیون یورو بوده است که چینی‌ها پیشنهاد ساخت پروژه با برنامه هزینه ای ارزان تر از این رقم داده‌ بودند. هر چند گویا مبلغ اعلامی از سوی قرارگاه خاتم الانبیا نیز در همین حدود و ارقام بوده است.

    هم اکنون ۴۰ فروند شناور لندینگ کرافت با ظرفیت ترابری ۱۶۰۰ دستگاه خودرو به عنوان بزرگترین ناوگان مسافری دریایی حمل خودرو و مسافر کشور، گزینه جایگزین و آلترناتیو پل خلیج فارس در مسیر دریایی پل در شهرستان خمیر به لافت جزیره قشم محسوب می شود که بیش از ۸۰ درصد از تردد دریایی مسافران ورودی به جزیره عجایب هفتگانه خلیج فارس را پشتیبانی می کند.

    با این وجود، برخی شهروندان تصور می کنند که با ساخته شدن پل خلیج فارس، هزینه سفر دریایی با خودروی سواری خود( که هم اکنون در مسیر ورد به جزیره ۷۴۵۰۰تومان است) حذف یا تقلیل آنچنانی می یابد. این در حالی است که چون عوارض ورود به منطقه آزاد (بیش از ۵۲ هزار تومان مجموع پکیح عوارض) به عنوان یکی از محل های درآمد سازمان منطقه آزاد قشم حذف شدنی نیست و به جای هزینه شناور لندینگ کرافت ( ۲۲۵۰۰تومان کرایه حمل شناور برای هر سفر) با فرض ساخته شدن پل، مسافرین باید هزینه عبور از پل دریایی را بپردازند


    ابرچسب : ,
    طراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرس
    آوای کنگ کنگ نیوز

    گالری تصاویر